Cena za pretekársky outfit na Dakare – bundu, nohavice, prilbu, rukavice, chrániče a dres sa pokojne môže vyšplhať na 11-tisíc eur. Tento rok musia k tomu pridať aj novinku, ktorú využívajú aj jazdci Moto GP, bundu s airbagom.

„Práve tú bundu pri sebe mám. Stojí 1 100 eur, každý deň musí byť funkčná, budú nám to aj kontrolovať. Keď mi to náhodou strelí, tak bude aj servis, či v tankovačke alebo v cieli, kde mi tie bombičky v nej vymenia,“ povedal Štefan Svitko pre Redbull.sk.

Vnútro vesty, ktorú používajú slovenskí jazdci.
Vnútro vesty, ktorú používajú slovenskí jazdci.
Zdroj: Advantures Riders

Novinku na jazdcovi nie je prakticky vidieť, ale jazdci ju cítia. „Má to dosť kíl. Tie bombičky je cítiť,“ priznal Svitko, keď si bundu obliekol pred dakarským prológom. Ako to celé funguje? Airbagová vesta je súčasťou chráničov hornej časti tela. Pri nehode nad 30 km/h riadiaci jednotka vyhodnotí nebezpečenstvo a za 0,5 milisekundy naplní vestu vzduchom s bombičiek. Nafúknutá vesta má za úlohu limitovať tvrdosť dopadu a chrániť. „Pri jednom páde som ho už vyskúšal a je to celkom dobrá vec, Skoro som ani necítil pád,“ pochvaľoval si novinku po prvej etape Erik Vlčák. Niektorí jazdci nad povinnosťou nosiť vestu krútia hlavou. Vystrelený airbag ich síce chráni, ale na druhej strane mu bráni pri pohybe a korekcii pádu.

V druhej etape s meraným úsekom 457 kilometrov z Qal'at Bishah do Wadi ad-Dawasir skončil Štefan Svitko na vynikajúsom mieste, Erik Vlčák došiel 55. a Martin Benko 58.. Svitko je v celkovom poradí deviaty, Benko 57. a Vlčák 59.. V utorok čaká 603-kilometrová etapa so štartom aj cieľom vo Wadi ad-Dawasir.