V rozhovore s Romanom Krajniakom sa dočítate:
  • Prečo je Juraj Slafkovský najvyhľadávanejším Slovákom na Google za rok 2022
  • Čomu Slafkovský vďačí za obrovskú popularitu a aké nástrahy so sebou prináša
  • V čom vidí podobnosť medzi Slafkovským a Neymarom
  • V čom by si mal Slafkovský brať z Neymara príklad mimo športu
  • Akých ľudí by mal mať okolo seba Slafkovský a komu by sa mal vyhnúť
  • V čom má Slafkovský výhodu oproti Gáboríkovi, Hossovi a ďalším
  • Čo si myslí o Slafkovského komunikácii a o tom, ako sa prezentuje

Juraj Slafkovský má len 18 rokov a kariéru pred sebou, no podľa štatistík Google je najvyhľadávanejší Slovák za rok 2022. Čomu za to vďačí?

Nie je to len záležitosť Googlu, čo potvrdzuje nárast Jurajovej popularity. Prednedávnom som videl prieskum o popularite športovcov a aj tento prieskum ukázal, že Slafkovský je už štvrtý najpopulárnejší športovec na Slovensku. Zrejme preto nikoho neprekvapí, že je tento rok najvyhľadávanejší Slovák. V mladom veku dosiahol tento rok zaujímavé veci a hlavné bolo, že Slovensko nikdy predtým nemalo draftovú jednotku v NHL. Nadviažem konkrétnym príkladom. Ja som v živote v televízii nepozeral draft NHL. Mám však 15-ročnú dcéru a ona Slafkovského sledovala, keďže bol populárny na sociálnych sieťach. Dcéra ma „prinútila“ sledovať ten draft. (smiech) Hokej, navyše, patrí medzi najpopulárnejšie športy na Slovensku, čo dáva odpoveď na otázku, prečo ho ľudia tak vyhľadávali.

Môžu za jeho popularitu hokejové úspechy, alebo hlavne jeho vlastnosti či vystupovanie?

Vždy je to kombinácia. Niekde som čítal Slafkovského porovnanie s Miroslavom Šatanom a s jeho výkonom na olympiáde v Lillehammeri. Je to porovnateľné, ale doba je úplne iná. Dnes je výrazný vplyv sociálnych sietí a nových typov médií. Keď bol Šatan mladý, bola televízia, noviny a rádio a dosiahol nejakú popularitu. Dnes sa to však šíri stokrát rýchlejšie. Slafkovský teda oslovil aj časť mladých ľudí, ktorí už tradičné médiá nesledujú. Byť na olympiáde jedným z kľúčových hráčov nie je bežná vec, ľudí tento príbeh inšpiroval. Preto si myslím, že sú čísla okolo Slafkovského také, aké sú.

Otvára mladému športovcovi takáto popularita ľahšie dvere do sveta biznisu a marketingu? Nesie to so sebou aj nejaké úskalia a nástrahy?

Vždy to má plusy aj mínusy a určite to aj Juraj tak vníma. Určite je na začiatku príjemné, keď sa dostanete do svetla reflektorov a zrazu ste populárni, v tejto fáze to vnímate dobre. V istej chvíli to začne byť príliš a začne to prinášať aj negatíva. Vždy to je o vyváženosti a zrelosti človeka, aby to nepreceňoval, ale zároveň využíval správnym riadeným spôsobom vo svoj prospech, a to aj z pohľadu biznisu a marketingu.

Čo by ste Jurajovi Slafkovskému poradili z hľadiska biznisu? Mal by už riešiť aj túto stránku, alebo ešte má na to čas?

Ak to nezačal riešiť, povedal by som, že už je pomaly neskoro. Kariéra športovca je veľmi krátka a on nevie, ako dlho bude trvať, päť, desať či pätnásť rokov. Športovec to netuší. Nikomu to neprajem, ale to, na čo treba každý jeden deň myslieť, je to, že ako kariéra veľmi rýchlo narastie, tak môže rýchlo zhasnúť. Môže to byť otázka jedného zranenia. Ak chce byť v živote šťastný a úspešný, verím, že už teraz začína rozmýšľať aj biznisovým, resp. nehokejovým pohľadom. Ak to nezačal robiť, odporúčam mu začať čím skôr. Tým to bude pre neho lepšie.

Ku ktorému športovcovi by ste Slafkovského prirovnali? Nemyslím po športovej stránke, ale práve mimošportovými vlastnosťami, marketingovým potenciálom, prezentáciou a podobne.

Popravde si nemyslím, že na Slovensku má ekvivalent. Po športovej stránke určite áno, ale každý je trochu iná osobnosť. Pri Jurajovi mi ako paralela napadol brazílsky futbalista Neymar. Porovnávať individuálne a kolektívne športy sa totiž nedá. V individuálnych, či už máme Petru Vlhovú, alebo Petra Sagana, ide o úplne inú situáciu, iné nastavenie v tom, ako športovec funguje.

V čom vidíte paralelu Slafkovského s Neymarom?

Slafkovský hral na olympiáde s košíkom, no rešpekt, ktorý mal v tíme aj od starších hráčov, o niečom svedčí. Vidím pri ňom viacero paralel s brazílskym futbalistom. Robí kolektívny šport, má v sebe niečo hravé a šibalské. Juraj sa stal už v mladom veku v tíme veľkou osobnosťou a to isté sa podarilo Neymarovi, keď začínal v brazílskej reprezentácii. Boli tam veľké hviezdy, ale rešpektovali ho. V tíme existuje nejaká hierarchia mladých a starých hráčov. Človek to musí mať v sebe, aby si v mladom veku vybudoval rešpekt od starších v tíme. Toto dokázal Neymar a dokázal to aj Juraj Slafkovský.

Aké sú Slafkovského silné a slabé stránky a vlastnosti v súvislosti so svetom marketingu?

Samozrejme, nepoznám ho do detailov. Pozrel som si viacero jeho výstupov a nevidím nejakú jeho slabú stránku. Skôr by som povedal, že rovnako ako v hokeji, aj mimo neho má veľký priestor a danosti na to, aby sa rozvíjal. Či už v mediálnych výstupoch, alebo v tom, ako bude pristupovať k biznisu. Opäť to môžem premostiť na Neymara, o ktorom som videl dokument na Netflixe a ktorý môže ísť príkladom.

V čom?

Vybudovali okolo neho firmu, ktorá má za cieľ jedinú vec. Neymar sa venuje športu, no je niekto v pozadí, kto sa cieľavedomo venuje rozvoju jeho značky, jeho osobnosti, cielene vyberá partnerstvá a svojím spôsobom profesionálne organizuje mimošportový život športovca. Už v osemnástich rokoch, keď sa začal presadzovať, mysleli ľudia okolo neho na to, čo bude Neymar robiť, keď bude mať 35 či 40 rokov. Na toto športovec nedokáže myslieť sám, rovnako ani Juraj, keďže je zameraný na hokejovú kariéru. Želal by som si, aby slovenský športovec išiel v tomto ohľade, ktorý som spomenul pri Neymarovi, tiež raz príkladom. Dnes má Brazílčan firmu, ktorá zamestnáva približne 150 ľudí a má obrat niekoľko miliónov dolárov. To ho pripravuje na to, že kariéra sa raz skončí.

Kým by sa mal obklopiť Juraj Slafkovský? Aké kroky by mal urobiť?

Juraj si môže okolo seba nájsť tím skúsených ľudí, ktorí mu budú vedieť presne poradiť. Nie kamarátov, známych a rôznych pritakávačov, ale skúsených ľudí, ktorí budú rozmýšľať v dlhodobejšom horizonte. Tento tím mu pomôže v oblasti marketingu, pomôže mu niečo v živote dosiahnuť a využiť svoju kariéru naplno, aby v 35 rokoch si pri spätnom pohľade povedal: super, že som sa venoval aj biznisu a rozvíjal som sa aj v tejto oblasti.

Bývalí hokejisti ako Marián Hossa, Zdeno Chára či Marián Gáborík mysleli na život po kariére a venovali sa svetu biznisu už počas nej. V čom je Slafkovského situácia iná, ako keď začínali oni?

Juraj má obrovskú výhodu oproti nim. Oni nemali možnosť sa rozprávať sa s niekým, kto nabral skúsenosti, nemali možnosť vypočuť si ho. Keď oni začínali kariéru, kto bol pred nimi v NHL? Minimum Slovákov. Slafkovský sa dnes kedykoľvek môže obrátiť na tieto legendy a pýtať sa ich. Oni určite prežili podobné situácie, aké prežije on, vedia mu poradiť, ako by to riešili a on sa tým môže minimálne inšpirovať, v hokeji aj mimo neho.

Slafkovský má kariéru pred sebou a, samozrejme, s istou dávkou rezervy povedané, zatiaľ toho v hokeji dosiahol málo, no hovorí sa o ňom oveľa viac ako o väčšine iných slovenských športovcov. Je to dôkaz, že vo svete marketingu záleží viac na imidži či prezentácii, ako na úspechoch športovca?

To je vždy kombinácia. Vy môžete byť najlepší športovec na svete, no ak nebudete vedieť komunikovať, nebudete mať charizmu, tak nebudete mať popularitu médií a verejnosti. Naopak, môžete byť športovec, ktorý nemá najväčšie úspechy v športe, ale máte charizmu, tak budete populárnejší. Myslím si, že Juraj má v sebe aj-aj, čo je cenná vyváženosť u športovcov. Vlhová a Sagan boli v začiatkoch menej mediálne atraktívni a zdatní, možno to súvisí s tým, že robia individuálny šport. Zo Slafkovského ide von športová stránka, ale aj charizma.

Keď som s vami robil minulý rok rozhovor, ktorý sa týkal Petry Vlhovej, hovorili ste v súvislosti s ňou o probléme, ktorý mal podľa vás aj Peter Sagan, že sa sústredili len na lokálny slovenský trh. Má Slafkovský potenciál zaujať celosvetový trh? Čo na to potrebuje?

Každý má potenciál. Aj Juraj ho má, ale ako som spomínal, sám to nedosiahne. Musí sa obklopiť ľuďmi. Má dve možnosti – buď sa obklopí ľuďmi zo svojho okolia, lebo im dôveruje a niekam to dopracujú, keďže má meno aj potenciál. Takto postupovať je pochopiteľné a relevantné. Druhá možnosť je, že si k sebe zoberie skúsených ľudí, minimálne na nejaké strategické rozhodnutia, ktorí mu pomôžu zodpovedať otázky, kam nasmerovať biznisovú časť. Tým nehovorím, že Sagan a Vlhová dosiahli málo mimo športu. Podľa mňa však mohli dosiahnuť viac. Samozrejme, otázka je, či chceli.

Je niečo, na čo by si mal dávať Slafkovský pozor a čomu by sa mal vyvarovať vo svete marketingu? Čo zvykne uškodiť mladým športovcom, ktorých popularita vyskočí závratnou rýchlosťou?

Mal by si dávať pozor hlavne na ľudí okolo seba. Ide totiž o to, komu zveríte svoju značku, svoje meno. Keďže športovec sa väčšinu svojho života venuje športu, nemal odkiaľ nabrať skúsenosti z tejto oblasti. Nástrahami sú prílišná dôverčivosť, rýchle nápady. Z tohto pohľadu zohrávajú dôležitú úlohu rodičia, ktorí dieťaťu majú pomôcť.

Juraj Slafkovský v obkolesení novinárov.
Juraj Slafkovský v obkolesení novinárov.
Zdroj: TONY ŠTEFUNKO

Slafkovského majú fanúšikovia radi aj vďaka jeho úprimnej komunikácii, často komunikuje štýlom „čo na srdci, to na jazyku“. Je to niečo, čo mu môže pomôcť pri budovaní jeho značky a pri prípadných spoluprácach s firmami a inými značkami?

Jasné. Ku každému veku niečo patrí. Juraj má dnes 18 rokov, takže táto forma komunikácie je adekvátna k jeho veku. Keď bude mať tridsať rokov, bude to korigovať, bude mať za sebou nejaký vývoj, takže bude zase komunikovať inak. Je to však v Jurajovom autentické a prirodzené, a to je to, čo si firmy aj médiá v konečnom dôsledku na športovcoch cenia. Preto s nimi chcú robiť. Keď sa postaví pred mikrofón nejaký suchár, ktorý stroho skonštatuje „Dali sme na 4:2, prestrieľali sme súpera“, asi ani vy ako novinár z toho nemáte dobrý pocit. Keď sa však niekto postaví pred kameru a dokáže to povedať inak, autenticky, svojím štýlom, aj vy novinári ho vyhľadávate. Tým, že ho vyhľadávajú médiá, vyhľadávajú ho aj sponzori. Sú to prepojené nádoby. Z tohto pohľadu je Jurajova komunikácia len a len výhoda.

Slafkovský hráva v kanadskom Montreale, kde sa hokej rieši 24 hodín denne a tento šport tam prirovnávajú k náboženstvu. Môže tento faktor zavážiť v súvislosti s témou, okolo ktorej sa točíme? Môže to nejakým spôsobom športovcovi pomôcť či uškodiť?

Nemyslím si, že by mu to malo nejako uškodiť. Práve naopak, je výhodné, že hokej tam je takmer na úrovni náboženstva, veď Juraj dáva hokeju veľa. Ako vnímam z článkov, ľudia v Montreale si ho celkom obľúbili. Samozrejme, nikde nie je napísané, že bude hrať celý život v Montreale. Z biznisového pohľadu to je pre Juraja len výhoda, že si získa fanúšikov vo viacerých mestách a môže si podmaniť viacero regiónov aj v Severnej Amerike.

Slafkovský pre magazín Forbes povedal, že kým na Slovensku musia športovci chodiť po firmách a pýtať si pomoc a spoluprácu, v Amerike to je naopak. Môže to byť pre neho výhoda v porovnaní s Vlhovou či Saganom, ktorí podľa vašich slov ovládali, resp. ovládajú lokálny slovenský trh?

Určite to je výhoda, a keď povedal samotný športovec, ako to funguje na Slovensku a v zahraničí, tak to tak zrejme je. Samozrejme, je otázka, čo daný športovec chce dosiahnuť. Dôležité je zodpovedať si otázky, čo chce z dlhodobého hľadiska, s kým sa chce spájať, s akými firmami a značkami, kam ho to posunie, musí sledovať trendy. Keď sa raz pohnete jednou cestou, druhá sa vám svojím spôsobom zavrie. Je preto dôležité rozmýšľať z dlhodobého hľadiska.

Mal by Slafkovský trénovať okrem hokeja aj v biznise a marketingu?

Sú dva typy športovcov: prvý, ktorý to robil počas kariéry. Títo športovci vám povedia: som šťastný, že som to robil a venoval sa tomu. Druhý, opačný typ vám povie: bol som blbec, že som to nerobil a nevenoval som sa tomu. Stačí polhodina až hodina denne už len sledovaním dokumentov z prostredia športu a biznisu, prípadne počúvanie podcastov.

Možno vás niečo inšpiruje, možno nesúhlasíte s tým, ako to tí druhí robili, no minimálne vás to prinúti rozmýšľať. Pomôže vám naštudovať si niečo z marketingu, obchodu, financií. Jednoducho sa vzdelávať, či už formálne na nejakom diaľkovom štúdiu na univerzite, alebo neformálne čítaním, počúvaním. Aj to vás rozvíja. V každej jednej veci v konečnom dôsledku nájdete niečo, čo do budúcna dokážete využiť, či už v hokejovej kariére, ale aj mimo nej.